Międzynarodowe zakłady bukmacherskie

W dzisiejszej rzeczywistości sponsorowanie sportu przez prywatne firmy ma kolosalne znaczenie dla jego rozwoju i to, w jaki sposób rząd danego państwa wspiera rozwój i promocję danej dyscypliny ma drugo- lub nawet trzeciorzędne znaczenie w kontekście utrzymania klubu lub reprezentacji na odpowiednim poziomie. Dlatego znalezienie sponsora lub zamożnych sponsorów dla zespołu, konkretnego obiektu sportowego lub całej ligi danej dyscypliny – to strategiczne i niezbędne zadanie stojące nawet przed bardzo niewielkimi organizacjami. Jednocześnie sport stanowi idealny nośnik marketingowy dla tych sponsorów, którzy w zamian za swoje wysokie nakłady finansowe mogą być kojarzone przez miliony kibiców z bardzo popularnym zespołem czy całą dyscypliną w danym kraju. Dlatego często z możliwości zareklamowania się kibicom różnych sportów korzystają takie firmy jak zakłady bukmacherskie, czy sprzedawcy sprzętu sportowego.

Naturalnym elementem każdej kampanii marketingowej jest określenie targetu, a więc dokładnej grupy odbiorców, do których kieruje się swój promocyjny przekaz. Dla firm, które zaczynają inwestować, tak jak zakłady bukmacherskie, w sport – czy to poprzez budowanie obiektów sportowych czy finansowanie akademii piłkarskich dla juniorów, kibice stanowią zupełnie naturalną grupę odbiorców. Dlatego próba podpisania kontraktów sponsorskich przez zakłady bukmacherskie wydaje się być całkowicie zrozumiała i logiczna z biznesowego punktu widzenia. Jednak nie brakuje we współczesnych mediach także propagatorów etycznego spojrzenia, w którym nie ma miejsca na jakiekolwiek formy współpracy pomiędzy organizacjami sportowymi a firmami, które zarabiają miliardy na umożliwianiu ludziom hazardu sportowego. O ile trudno jest pojedyncze kluby czy reprezentacje albo organizacje zespołów zmuszać do tego, aby w określony sposób kierowały swoją własną polityką finansową, o tyle już w przypadku osób na najwyższych stanowiskach w organizacjach sportowych, można mówić o wywieraniu określonego wpływu poprzez swoje działanie.

W polskich warunkach Prezes PZPN stał się twarzą reklamową dla jednej z większych firm, których główną działalnością są właśnie zakłady bukmacherskie – co nie zostało jednoznacznie przyjęte przez całą opinię publiczną. Niemniej właśnie te zakłady bukmacherskie w dużej mierze przyczyniły się do sfinansowania zupełnie nowej jakości szkolenia i przygotowania kadry przed najważniejszymi meczami. A ponieważ pieniądze są często w sporcie jedynym wyznacznikiem tego, kto ma jakie szanse na odniesienie ostatecznego sukcesu na arenie międzynarodowej, tak wpływowi i bogaci partnerzy biznesowi jak zakłady bukmacherskie z pewnością dają przewagę organizacyjną każdemu, kto z nimi współpracuje. Na pewno jednak trzeba dostrzegać zagrożenia, jakie niesie zbytnie zobojętnienie samych zawodników, trenerów, działaczy i sędziów na kwestie obstawiania wyników – zwłaszcza swoich własnych spotkań. Każda taka nagłośniona sprawa z pewnością uderza w wiarygodność całego sportowo-biznesowego układu.

 

Dodaj komentarz